Grote IT-problemen

Eind 2021 leidt de overschakeling van de oude klantendatabase naar een nieuw beheersysteem tot de opschorting van de facturering. Deze wordt geleidelijk hervat in de eerste helft van 2022. De facturering en andere verwante activiteiten (verwerking van verhuisformulieren, aanvragen om nieuwe aansluitingen of plaatsing van meters) lopen echter veel vertraging op.

Wegens aanhoudende factureringsfouten besluit VIVAQUA begin augustus de verzending van facturen opnieuw stil te leggen om de probleemgevallen te isoleren.

In oktober worden de voorschotfacturen en de maandelijkse afrekeningsfacturen voor de grootverbruikers opnieuw gelanceerd. Er worden ook verschillende maatregelen genomen om de achterstand in de verwerking van de verhuisformulieren weg te werken. Zo werft VIVAQUA tijdelijke arbeidskrachten aan voor de Klantendienst en neemt het een externe partner in de arm. Bovendien is er vanaf 19 december een semi-geautomatiseerd verwerkingssysteem voor de nieuwe verhuisformulieren beschikbaar op de website van VIVAQUA: de formulieren die via dit kanaal binnenkomen worden gemiddeld binnen 48 uur verwerkt.

Deze IT-problemen in verband met het beheer van klantendossiers veroorzaken een vertraging bij de inning, waardoor de cashflow en de Klantendienst van VIVAQUA onder druk komen te staan.